söndag 9 november 2014

Tacosallad

Välkommen till del ett i min serie recept i två delar! Jag kallar den "Hur en grillad kyckling blir två snabba, hälsosamma och goda middagar". Det har varit barnfri vecka här och det innebär mer jobb, mer träning och mer andra aktiviteter man vill hinna med på kvällstid. Middagen måste gå fort att slänga ihop om den ska kunna konkurrera ut take out. Grillad kyckling, som man köper färdig i mataffären, är en perfekt genväg tycker jag. Men istället för att låta den sällskapa med färdig potatissallad, bröd eller något annat med tveksamt näringsinnehåll har jag skissat upp två sallader med kyckling, för middag två kvällar i rad. Båda salladerna är enkla att förbereda och mättande, men där tar likheterna slut. Smakerna skiljer sig dramatiskt åt, så jag lovar att det inte blir enformigt att äta dem två dagar efter varandra. Vill du laga salladerna till fyra personer köper du bara två kycklingar och dubblar recepten.


Först ut är min tacosallad. Den är perfekt också om man vill göra fredagsmyset lite hälsosammare, eftersom tyngdpunkten ligger på grönsakerna.


En näve nachos krossas och strös över salladen, som krutonger. På det viset får du smaken och krispet av chipsen. Men det hela blir betydligt nyttigare än att äta tacos på klassiskt vis, då andelen chips, tacoskal eller tortilla på tallriken brukar bli större än andelen grönsaker (i varje fall när jag äter).


Se receptet som en utgångspunkt, byt ut och lägg till olika grönsaker du tycker om.

2 portioner

En halv grillad kyckling
1/2 huvud romansallad
1 burk kidneybönor (ca 400 g)
1 burk majs (ca 150 g)
1 rödlök
1 avokado
2 nävar nachos
Salsa och laktosfri gräddfil till servering

Dela kycklingen på mitten, rakt mellan brösten bara, med en kniv. Lägg undan halva till nästa dag. Ta loss bröstet och rensa köttet från klubban och vingen. Strimla salladen och skiva löken. Fördela salladen på två stora, djupa tallrikar. Lägg bönor, majs, lök och kyckling ovanpå. Dela avokadon och gröp försiktigt köttet ur skalet. Lägg en avokado på varje tallrik. Krossa chipsen lätt i handen och strö dem över salladen. Servera med salsa och gräddfil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar