torsdag 17 juli 2014

Glutenfri pajdeg



Den här glutenfria pajdegen är jättegod, och mer proteinrik än vanlig tack vare sojamjölet. Sojamjöl har en ganska speciell smak som jag tycker passar perfekt i pajdeg. Degen innehåller mindre smör än de flesta vanliga pajdegar, men istället ett ägg. Inspiration till receptet kommer från boken Friendly Bread, som jag varmt rekommenderar alla som vill baka glutenfritt. Ursprungsreceptet innehåller durramjöl, men det går inte att få tag på där vi bor (långt borta från civilisationen). Jag använder också Fiberhusk istället för psylliumfröskal (Fiberhusk ÄR förvisso psylliumfröskal, fast finmalda, vilket förändrar doseringen). Jag har använt pajskalet till ett gäng olika sorters matpajer, så bara använd ditt favoritrecept och byt ut den vanliga pajdegen mot den här. All mat som är god efter att ha legat 6 månader i frysen och sen värmts i micron har en särskild plats i mitt hjärta, så ni förstår att jag älskar paj...

Till en normalstor pajform:

1,5 dl rismjöl
1,5 dl sojamjöl
1 msk Fiberhusk
0,5 tsk salt (eller lite mindre om man inte är sjuk i huvudet och saltar extremt på allt, som jag gör)
100 g smör (eller laktosfritt eller mjölkfritt margarin)
1 ägg
2 msk kallt vatten

Blanda alla torra ingredienser. Hacka smöret i små kuber. Antingen äger du en matberedare och då dammar du av den, även om den står på den mest otillgängliga platsen längst in i det högsta köksskåpet. Eller så blandar du samman smöret med mjölet med hjälp av fingertopparna. Du liksom nyper ihop degen hastigt tills mjölet är helt finfördelat i smöret och det hela ser ut som en klump av brödsmulor. Sen blandar du ner ägget och vattnet. Låt degen vila 10 minuter så att Fiberhusken får svälla. Tryck eller kavla sedan ut pajdegen i en pajform på runt 25 cm i diameter. Du kan behöva använda lite mer rismjöl på fingrarna eller kaveln. Själv tycker jag om att använda en springform och lägga över pajen på ett fat vid servering, men har du en fin pajform i keramik går det minst lika bra. Nagga botten på degen med en gaffel. Låt pajdegen vila i kylskåpet minst en halvtimme. Täck kanterna på pajskalet med aluminiumfolie, så att bara botten på pajdegen syns. Annars blir kanterna brända när du sedan gräddar pajen med fyllningen i. Förgrädda skalet i 10 minuter på 200 grader. Ta ut, låt svalna lite, fyll med din favoritfyllning och grädda enligt instruktionerna. Förslag på fyllningar kommer framöver, jag lovar!

1 kommentar:

  1. Hej
    Jättebra pajdeg, samma som med pizzadegen, GOD. Tack

    SvaraRadera