söndag 7 april 2013

Vegolasagne med svamp och ost

Glutenfri lasagne är inte konstigare än vanlig lasagne. Gott och lätt att variera. Jag har testat ett imponerande antal olika varianter; bolognese, med lax, med skinka och massa olika vegetariska lasagner. Bland de köttfria är favoriterna bland annat en med keso och en med rotfrukter. Och ikväll testade jag en ny, med svamp, zucchini och en creme fraiche-sås istället för vanlig bechamel. Den enorma mängden ost jag hade i kan man kanske diskutera, men jag behövde ladda med lite extra kalorier för att klara natten kände jag. Creme fraiche-baserad ostsås kommer jag absolut göra igen. Det blev frächt och gott och kändes lite lyxigare än vanlig stabbig mjöl-mjölksås.



En rejäl form, 4-6 portioner beroende på aptit.

400 g frysta champinjoner (eller färska, men tar du frysta slipper du skiva, plus att det är billigare)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 zucchini
1 paket eller 1 burk krossade tomater
1 msk socker
salt och svartpeppar

4 dl laktosfri lätt creme fraiche
2 dl laktosfri mjölk
Sjuka mängder riven ost. Kanske 5 dl eller så. Plus lite mer att strö överst.
salt

1 paket glutenfria lasagneplattor

Sätt ugnen på 225 grader. Fräs champinjonerna tills vätskan kokat bort och ta upp dem ur pannan. Hacka löken och pressa vitlöken. Fräs dem i lite laktosfritt smör eller olja på låg temperatur så att löken mjuknar utan att ta för mycket färg. Hacka zucchinin och låt den fräsa med en stund, tillsätt sedan champinjonerna. Häll på tomaten och krydda med socker, salt och peppar efter smak. Låt puttra på svag värme ca. 10 min.

Koka upp creme fraichen och mjölken, sänk värmen och tillsätt osten. Vispa tills osten smält och såsen är slät. Tillsätt ev. mer mjölk om såsen känns för tjock. Salta efter smak.

Varva grönsakssås, ostsås och plattor i en ugnsfast form. Avsluta med ostsås och strö över ytterligare lite riven ost. Grädda lasagnen mitt i ugnen i 40-45 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar