tisdag 16 april 2013

Glutenfri filmjölkslimpa

Det här är det bästa glutenfria brödrecept jag testat. Jag har mixtrat med det fram och tillbaka, lagt till och dragit ifrån grejer. Provat med olika sorters mixer. Jag gillade filmjölkslimpa innan jag började baka utan vetemjöl med. Det är helt enkelt ett saftigt och gott bröd som kräver minimalt med arbete.



Idag testade jag Finax gluten- och mjölkfria mjölmix. Det är som jag nämnt tidigare skönt att slippa mäta upp mixen med decilitermått, så vill du baka två limpor så dubblar du bara receptet och använder hela paketet mix på 900 g. Vill du bara göra en limpa får du antingen väga upp 450 g mix, eller ta ca 6 dl med ett liter- eller decilitermått.

Du kan tillsätta vilka frön, nötter eller torkade frukter du känner för. Pojkvännen tycker om hasselnötter, så därför kör jag på bara det. Men hade jag bakat det enbart till mig själv så hade det garanterat åkt med lite torkade aprikoser. Och solrosfrön. Och så hade jag strött havregryn eller solrosfrön på brödet innan jag satte det i ugnen. Ja, jag vet att det mest trillar av när man skär, men det är fint.

Brödet håller sig ganska många dagar utan att bli torrt och tråkigt, men skiva gärna och frys in det som inte ska ätas direkt.

Du kan välja att söta brödet med honung istället för sirap, men jag tycker honung är så löjligt dyrt och smakskillnaden är obefintligt. Men det är bara min åsikt förstås. När det gäller filmjölken så går det utmärkt att byta ut den mot naturell yougurt.

Läs på innehållet i mixen! Om den har krossat physillumfrö eller något annat som stabiliserar och binder vätska, så behöver du inte tillsätta det själv. I annat fall rekommenderar jag att du slänger i lite fiberhusk (läs på påsen för dosering).

1 limpa

450 g glutenfri mjölmix (ca 6-7 dl) t.ex. Finax eller Sempers
1 dl ren havre
2,5 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
0,5 dl sirap eller honung
5 dl laktosfri filmjölk eller yougurt
2 dl hasselnötter, eller något annat du känner för

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda samman de torra ingredienserna, se till så att bikarbonaten fördelas väl i mixen. Tillsätt sirap och fil samt ev. nötter, frön och frukt efter tycke och smak. Lägg ett bakplåtspapper i en form för formbröd, eller smörj formen med olja. Klicka i smeten (som ska vara ganska lös och kladdig). Grädda brödet i 50 min till 1 timme, mitt i ugnen. Täck ev. med folie om brödet ser för mörkt ut, men inte är färdiggräddat. Låt svalna en stund i formen och sedan kallna helt inlindat i en ren kökshandduk.

5 kommentarer:

  1. Ska testa detta ikväll, tackar!

    SvaraRadera
  2. Underbart god och hållbar limpa. Blandar i torkade tranbär och grovhackad mandel samt lite kryddor (anis, fänkål och pomerans). Har det inne i ugnen max 45 min.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Ett mycket fint bröd, har det i ugnen i 45 min

    SvaraRadera