söndag 7 april 2013

Citronette

Alla borde kunna skaka ihop en bra, basic salladsdressing. Kan man bara det så lyfter man lätt de tråkigaste isbergsbladen till kulinariska höjder. Mitt trumfkort är min vinaegrette med fransk senap (inte mer avancerat än det låter egentligen...) Men ikväll låg det en citron som sett sina glansdagar i fruktskålen. Dessutom var vinägern slut. Så det blev en citronette, alltså en vinaegrette-dressing med citron istället för vinäger. Vi åt den ringlad över babyspenat och lite finstrimlad morot (det var vad som råkade befinna sig i kylen), toppade med rostade salta solrosfrön, akompanierad av lasagne med svamp och ost. Och dressingens fräscha syra piggade verkligen upp den mäktiga lasagnen. En riktigt lyckad kombination helt enkelt.

Jag gillar som jag tidigare nämnt inte för oljestinna dressingar och tycker att vanliga proportioner med dubbelt så mycket olja som vinäger blir för mycket. Vill du hellre va som vanligt folk så bara byt plats på citronsaften och oljan i receptet. Jag rekommenderar då att du använder en neutral olja som inte tar över för mycket.

4 msk färskpressad citronsaft
2 msk olja (oliv eller möjligen raps)
1 tsk honung
0,5 liten vitlöksklyfta
salt och svartpeppar

Rör ut honungen i citronsaften, gärna i en liten burk med lock. Häll ner oljan och smaka av med salt och peppar. Hacka vitlöken (ger mildare smak än om du pressar) och släng i den med. Förslut burken och skaka våldsamt så att oljan fördelar sig i citronsaften. Förvara i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar